Wat weet jij van gezonde voeding ?

sep 12, 2019

                             

 

Doe even deze korte test en kom te weten hoe goed jouw kennis over gezonde voeding echt is !

                                              

Beoordeel elk van volgende uitspraken met WAAR of NIET WAAR .

 

  1. Een glas fruitsap in de ochtend is een gezonde gewoonte             
  2. Van melk krijg je sterke botten
  3. Het vet rond mijn buik kan ik het beste wegwerken met buikspieroefeningen
  4. Van koolhydraten eten word je dik
  5. Fruit is gezond en mag je dus zoveel eten als je wil
  6. Elk lichaam heeft suiker nodig, dus moet ik af en toe een stuk taart of chocolade eten.
  7. Als je snel wil afvallen kan je best af en toe een maaltijd overslaan
  8. Hoe harder ik sport, hoe sneller ik afval
  9. Hoe minder ik eet, hoe sneller ik vermager

 10. Afvallen in de menopauze is onmogelijk

  1.  Een ontbijtkoek is een gezond alternatief als ontbijt
  2. Als je wil afvallen kan je best je calorieën tellen
  3.  Om afte vallen heb je veel wilskracht nodig
  4.  Gezonde vetten bestaan niet, vet is altijd ongezond en je word er dik van
  5.  Van stress word je dik
  6.  Van een slechte nachtrust word je dik
  7. Afvallen is afzien

 

 Juiste antwoorden  

 

  1. Een glas fruitsap in de ochtend is absoluut geen goede gewoonte. Bij het persen gaan al de vezels verloren. Je kan beter een verse appelsien eten. Plus wanneer je moet kauwen krijgen je hersenen ook sterker het signaal door dat er voedsel binnenkomt dan wanneer je je sap drinkt.
  1. In melk zit veel calcium, maar melk biedt geen garantie voor sterke botten. Daarvoor zijn ook andere zaken belangrijk zoals, vitamine D, vitamine K en genoeg bewegen. Plus calcium vind je ook in veel groenten, vooral groene groenten zijn gezond zoals boerenkool, broccoli en spinazie en noten.
  1. Het vet rond je buik krijg je enkel weg wanneer je je voeding aanpast. Je kan nog zoveel sporten als je wil, je onderliggende buikspieren train je dan wel maar het wordt pas zichtbaar als je afslankt rond je middel.
  1. Van ongezond koolhydraten word je dik. Langzame koolhydraten hebben een veel geringere impact op je bloedsuikerspiegel en heeft een gezond lichaam zeker nodig.
  1. Fruit is gezond maar bevat wel suiker, nl fructose en wie wil afvallen houd zich best aan max 2 stuks per dag.
  1. Elk lichaam heeft inderdaad suiker nodig maar niet de suiker uit taart of chocolade. Dat noemen we geraffineerde suiker en die is schadelijk en verslavend. Suiker uit complexe koolhydraten en fruit daarentegen zijn gezonde suikers.
  1. Een maaltijd overslaan is nooit ok. Het heeft ook een averechts effect op je stofwisseling. Je lichaam gaat op een lager pitje verbranden en vetten net harder vasthouden.
  1. Als je niet gewoon bent te sporten is het belangrijk om eerst conditie op te bouwen want anders heeft te zwaar trainen totaal geen zin. Je loopt zelfs de kans om dan nog zwaarder te worden. Dit heeft te maken met een verstoorde stofwisseling. Om vetten te verbranden hebben je spieren veel zuurstof nodig, dus rustig conditie op bouwen is belangrijk.
  1. Dit is absoluut onwaar. Je lichaam heeft net voedsel d.w.z.energie nodig om te kunnen verbranden. Plus wanneer je te weinig eet gaat jouw stofwisseling zich hier al snel aan aanpassen. Bijkomend doe je jezelf tekort wanneer je te weinig eet en de kans dat je dit volhoudt is klein.

10.Afvallen is de menopauze is zeker mogelijk. De belangrijkst tip die ik hier kan geven is; ga niet op dieet. Dit klinkt gek maar in deze overgangsperiode is het net belangrijk om je lichaam van al de nodige nutriënten te voorzien opdat je lichaam zich zo goed mogelijk kan aanpassen aan haar nieuwe hormoonbalans. Dit wil zeggen een voedingspatroon opgebouwd uit eiwitten, trage koolhydraten en gezonde vetten. Verder veel groenten en fruit.

11.Ontbijtkoeken bevatten meestal veel te veel suiker. De verpakking oogt vaak gezond maar dit is bedrieglijk. Suikers zijn grotere dikmakers dan vetten dus opgelet hiermee.

12.Calorieën tellen werkt niet. Misschien op korte termijn. De meeste mensen die calorieën gaan tellen en minder gaan eten dan ze eigenlijk nodig hebben willen toch af en toe wat lekkers. Zo schrappen ze al eens een stuk vlees om toch die chocolade te kunnen eten. of ze gaan het ontbijt overslaan om ’s avonds meer te kunnen eten. Zo schiet het tellen van calorieën zijn doel dus voorbij. Daarbij komt ook nog dat calorieën uit lege koolhydraten meteen als lichaamsvet worden opgeslagen. Kortom: het is beter je op je gezondheid te richten dan op je gewicht.

13.Afvallen gebaseerd op wilskracht is haalbaar voor even maar dit houdt niemand lang vol. Dit is ook de reden dat heel veel diëten gewoonweg niet lukken. Om succesvol af te vallen is het nodig om niet alleen je voedingspatroon maar ook je gedachten en gedrag aan te passen. Als je dit leert dan heeft afvallen niets met wilskracht te maken en wordt het kinderspel.

14.Vetten kan je indelen in gezonde en ongezonde vetten. Gezonde of onverzadigde vetten helpen je afvallen omdat ze je verbranding net stimuleren. Je vindt ze in olijfolie noten, avocado, vette vis, zaden en pitten.

15.Je wordt niet dik van de stress zelf. Toch zijn stress en gewichtstoename onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dit heeft te maken met het stress hormoon cortisol. Cortisol vergroot je hongergevoel waardoor het je aanzet te eten. Cortisol zorgt ook voor een tragere werking van je schildklier. Plus wanneer je onder stress staat heb je minder zin in gezonde dingen of gezond koken waardoor je sneller voor een snelle hap of comfortfood kiest. Aanpakken die stress dus !

16.Waar, een volwassene die minder dan 5 uur slaapt loopt 1.5x zoveel kans om dik te worden dan een volwassenen die 7-8 uur slaapt. Dit hier helemaal uit de doeken doen duurt te lang maar het heeft alles te maken met chemische processen die binnenin je lichaam plaats vinden en die door te weinig slaap uit balans zijn.

17.Afvallen op de juiste manier is allesbehalve afzien. Het is bewust met voeding leren omgaan en vooral genieten. Terug de baas worden over je eetgedrag geeft je net een heel krachtig en fijn gevoel.

 

 

Hopelijk viel je resultaat wat mee en weet jij dankzij deze test toch weer net dat tikkeltje meer over gezonde voeding !

Als je soms met andere vragen zit en hierop graag een antwoord wil, laat het me dan gerust weten, 

 

tot later, 😘

         

Wil jij leren hoe je op een gezonde manier gewicht verliest?
Bel of mail dan nu!

0496 088 291

heidi@healthy-with-heidi.be

Afvallen met FUN kan!!
Copyright 2019 Powered by – Privacy Policy – Cookiebeleid