Waarom witte suiker zo slecht is !

jan 6, 2020

 

Suiker wordt toegevoegd aan vrijwel …alles . Van saladedressings, soep en sauzen tot vlees, broodbeleg en sap.

Ook in gezond ogende drankjes als vers fruitsap,  drinkyoghurt, kokoswater of appelsap wordt suiker toegevoegd.

En suiker is verslavend. Hierdoor eten we vaak veel meer dan we nodig hebben. .

Ons lichaam heeft de bewerkte suiker niet nodig, enkel een klein beetje om onze hersenen te laten functioneren. Hiervoor is glucose nodig, en dit haalt het lichaam uit complexe koolhydraten.

Dat suiker een dikmaker is weten we natuurlijk al langer maar wat doet suiker nu eigenlijk met ons lichaam ?

 

Suiker als mineralenrover

Het eerste probleem is dat suiker tijdens het productieproces wordt ontdaan van alle vitamines en mineralen waardoor het totaal niet voedend is voor het lichaam. Wanneer de suiker in het lichaam komt wil het weer compleet worden, want zo werkt moeder natuur, en gaat op zoek naar de mineralen die ontbreken aan de suiker om deze vervolgens van je lichaam te onttrekken. Zo worden minstens 5 vitamines onttrokken uit ons lichaam, zoals chroom zink en magnesium. Er wordt roofbouw gedaan op lichaamseigen vitamine-en mineraalreserves. Sporadisch gebruik van geraffineerde suiker is geen probleem.  Bij frequent suikergebruik verzwakt dit je lichaam en je botten.

 

Diabetes

Telkens we suiker eten schiet onze bloedsuikerspiegel omhoog. Door insuline aan te maken krijgt ons lichaam de bloedsuikerspiegel  weer in balans. Het gevaar is dat de insuline steeds minder goed werkt en er steeds meer van aangemaakt moet worden. Na jaren kan deze insulineongevoeligheid zich uiten in diabetes type 2.

Kanker

Kankercellen kunnen door hoge suikerinname harder groeien en dienen door mensen met deze ziekte strikt vermeden te worden.

Hart- en vaatziekten

Uit recente onderzoeken blijkt dat overmatig gebruik van toegevoegde suiker schadelijk is voor je gezondheid, ook bij mensen die geen overgewicht hebben. Het risico om te sterven aan een hart- of vaatziekte bleek 4X hoger te liggen dan bij mensen die matig omgaan met suiker.

Melk

Ook in melk zit van nature suiker in de vorm van lactose. Dit is een melksuiker waar specifieke enzymen voor nodig zijn om af te breken. Heb je dit enzym niet dan krijg je darmproblemen.

 

Geraffineerde suiker speelt poker met je gevoelens

Hiermee bedoel ik dat suiker ons een instant happy gevoel geeft. Jammer genoeg moet dit gevoel moet snel wijken voor een suikerdip die allesbehalve fijn voelt.

 

Suiker werkt verslavend

Als je probeert om enkele dagen je suiker te mijden dan zal je merken dat dit niet zo gemakkelijk is. Je kan dan echte afkickverschijnselen gaan vertonen zoals, erg geïrriteerd raken of zelfs gaan zweten of beven.

Het is een ingewikkeld verhaal maar gelukkig is het gedeelte dat u zelf kunt bijdragen aan de vermindering van dit risico vrij eenvoudig: eet zoveel mogelijk vers, onbewerkt voedsel als groente, en ( vette ) vis. Kies voor volkorenproducten zoals zilvervliesrijst en vermijd alcohol.

 

Het goede nieuws is dat iets wat aangeleerd is, je ook weer kan afleren. Dit afleren gaat bij suiker sneller dan je denkt. Meestal kun je je smaak na 3 weken “om” krijgen. Door de suiker weg te laten maak je terug kennis met de smaken die de natuur je echt te bieden heeft.

 

Conclusie

Er kan in veel gevallen een relatie aangetoond worden tussen bekende ziekten zoals huidaandoeningen, ADHD, reuma, kanker, hart- en vaatziekten, suikerziekte, geheugenverlies en de inname van teveel geraffineerde suiker. De effecten zijn echter pas op lange termijn aantoonbaar ( of zichtbaar). Daarom wordt suiker ook wel de sluipmoordenaar genoemd.

 Alternatief

Gula Java is, net als het verse sap van suikerriet, super gezond bij dagelijks gebruik. Gula Java is de kokosbloesemsuiker uit Java. Gula Java levert langdurige energie zonder sugar blues.

Stevia wordt gemaakt van een plantje en is natuurlijker dan de synthetische zoetstoffen.

Honing is ook een gezond alternatief, want honing is rijk aan mineralen en enzymen.

 

Tips

Om tot een evenwichtig voedingspatroon te komen en je lichaam te behoeden voor de nefaste gevolgen van suiker :

VERMIJD

  • Producten met verborgen suikers; jam, yoghurt drinks, frisdrank, appelmoes, augurken, ketchup, vruchtensap…
  • Vervang door: honing, druivensuiker, glucose, sorbitol
  • Geraffineerde koolhydraten: witte bloem, witte pasta, , kant – en klaar producten (koekjes, gebak, diepvriesmaaltijden, pizza, ..
  • Al de light producten ( daarin zijn de vetten vervangen door suikers -foute boel ! )
  • Margarine, harde bak – en braad boter in een wikkel, roomboter

 

Waarom bloem zo slecht voor je is !

 

Bloem = suiker = een drug !

 

Obesitas door bloem

De roep om suiker vanuit het lichaam die je creëert als je vaak witte deegwaren eet wordt veel mensen fataal. Ten eerste is er de kans op obesitas. Dat komt niet alleen door de overmatige suikers die je binnenkrijgt uit bloedproducten maar ook omdat het een product is zonder nutriënten (voedingsstoffen). De lever heeft nutriënten nodig om het eten te verteren en wanneer je éénzijdige, geraffineerde voeding met een minimum aan voedingsstoffen en een maximum aan suiker eet, dan zal het lichaam reageren met een roep om meer voedingsstoffen. De reactie die volgt is een rammelende maag, een vraag van het lichaam om meer nutriënten! Maar die krijgt het niet. De moderne mens geeft hem nog meer suikers, waardoor de vertering nog slechter gaat. Overdadig eten, slechte vertering en teveel suikers eten zijn drie hoofdredenen dat iemand dik wordt.

 

Diabetes door bloem

Wanneer we teveel suiker binnenkrijgen gaat onze bloedsuikerspiegel pieken. Onze alvleesklier gaat aan het werk door insuline te produceren. Bij een teveel aan koekjes, wit brood, witte pasta eten is er onevenredig veel insuline nodig. De alvleesklier kan dit op de duur niet meer aan waardoor er te weinig insuline wordt aangemaakt. Het gevolg is diabetes.

 

Kanker door bloem

Voedingsstoffen in het eten hebben antioxidantwerking. Deze antioxidanten  beschermen ons tegen ontstekingen op celniveau en aanvallen van vrije radicalen. Wanneer we voedsel zonder antioxidanten eten hebben de radicalen vrij spel waardoor het hek van de dam is. De vrije radicalen nemen het bestuur van cel mechanismen over en beschadigen de DNA. De cel kan niet meer zo groeien zoals het hoort. Er ontstaan kankertumors.

Hart- en vaatziekten door bloem

Hetzelfde mechanisme als bij kanker, een vorming van een tekort aan antioxidanten, kan ertoe leiden dat cholesterol oxideert en als plaque gaat kleven aan de wanden van de bloedvaten. Een hartaanval of een beroerte zijn maar een paar van de ziektes die hieruit kunnen voortkomen.

 

Stop met koekjes kopen en gebruik volkorenmeel

Wie bovengenoemde ziekten wil voorkomen moet beseffen dat vezels een must zijn. Vezels zorgen voor een geleidelijke vertering en een betere opname van voedingsstoffen. Dezelfde voeding wordt door het eten van vezelrijke producten beter door het lichaam gebruikt. In principe zit er bloem in alle deegwaren in de supermarkt, behalve wanneer iets biologisch en volkoren is.

 

Enkele tips :

  • Koop bio brood i.p.v. supermarktbrood
  • Bak zelf je koekjes met volkoren-of amandelmeel
  • Bak pannenkoeken met volkoren- of amandelmeel
  • Snack tussendoor vooral fruit o.w.v. de vezels

liefs, 

Heidi

 

 

 

 

 

 

 

 

         

Wil jij leren hoe je op een gezonde manier gewicht verliest?
Bel of mail dan nu!

0496 088 291

heidi@healthy-with-heidi.be

Afvallen met FUN kan!!
Copyright 2019 Powered by – Privacy Policy – Cookiebeleid