Hoe (on)gezond is wijn ?

sep 16, 2019

     

           

Weekendje Wijnfeesten in de Moezel !

Het moment om even uit te zoeken hoe gezond wijn nu eigenlijk is !

Woooow, zoveel tegenstrijdigheden tegenkomen over wat betreft het al dan niet gezond zijn van wijn had ik niet verwacht. Het ene onderzoek is er van overtuigd dat 1 tot 2 glaasjes wijn per dag maken dat je langer leeft terwijl een ander onderzoek dan weer luidop verkondigd dat ook matige drinkers het risico lopen op een beroerte of hartfalen.

 

Eerst de voordelen want die horen we natuurlijk het liefst.

  1. Een matig gebruik van alcohol vermindert het risico op hart- en herseninfarcten.                                                                                                                Wat matig is wordt dan weer minder duidelijk omschreven ?!
  1. Wijn bevat polyfenolen( bevindt zich in de pitten en schillen van druiven) die de goede cholesterol in ons lichaam bevordert.                                  Dit voordeel geldt vooral voor rode wijn waarin de schillen en pitten mee vergisten)
  1. Hoe hoger de druiven geteeld worden, hoe meer polyfenolen er aanwezig zouden zijn.

4. De stof resveratrol zou genen stimuleren om veroudering tegen te gaan. Dit is voorlopig alleen op proefdieren echt bewezen.                                                                                                                                                                                                                                                                                            5. Wijn helpt te ontspannen, schenkt genot, brengt mensen samen en creëert sociale banden.

De negatieve effecten van wijn zijn te wijten aan de stof sulfiet die eraan toegevoegd wordt. Dit doet men om de wijn te behoeden voor oxidatie en bacteriën. Sulfiet kan er de oorzaak van zijn dat je hoofdpijn krijgt, een tekort aan vit B veroorzaken en sommige mensen zijn er allergisch voor. In die optiek is rode wijn gezonder dan witte wijn omdat aan rode wijn van nature meer antioxidanten zijn toegevoegd en er dus minder sulfiet moet worden toegevoegd.

Als je overdrijft met alcohol komt dat uiteraard niet ten goede aan je lever. Met mate is dus de boodschap.

Een bijkomend interessant weetje :

Wijndrinkers kopen veel meer gezonde voeding in vergelijking met bierdrinkers die eerder gaan voor ongezonde voeding. Een wijndrinker zal eerder kiezen voor olijfjes, kaas en natuurlijke noten terwijl de bierdrinker eerder gaat voor chips, borrelsnacks en borrelnootjes. Wijn drinken lijkt dus samen te hangen met gezondere eetgewoontes.

 

En wijn en onze lijn ?

Zowel de Harvard Medical School als de Washington State University onderzochten het effect van het drinken van rode wijn. En het is bewezen dat het stofje resveratrol dat in rode wijn zit ‘wit vet’ omzet in ‘bruin vet’. Het verschil tussen deze 2 soorten vetten is dat wit vet enkel in ons lichaam wordt opgeslagen terwijl bruin vet ook calorieën verbrandt.

Daarnaast heeft resveratrol nog een andere positieve werking. Het zorgt ervoor dat je minder snel gaat snacken door het voldane gevoel dat je ervan krijgt. Dit stofje zit, naast rode wijn, ook in blauwe bessen, druiven en aardbeien.

De conclusie, twee glazen rode wijn voor het slapengaan kan je daadwerkelijk helpen om af te vallen !

Als dat geen goed nieuws is, 😜

Santé !

 

 

 

 

         

Wil jij leren hoe je op een gezonde manier gewicht verliest?
Bel of mail dan nu!

0496 088 291

heidi@healthy-with-heidi.be

Afvallen met FUN kan!!
Copyright 2019 Powered by – Privacy Policy – Cookiebeleid