Het belang van een goede darmflora

jan 27, 2020

Vroeger zagen we onze darmen enkel als een systeem om eten te verteren. Bij de vertering helpen triljoenen bacteriën bij het afbreken van voedingsstoffen tot kleinere delen. Deze deeltjes gaan via de darmwand naar je bloedbaan. Van hieruit is er een transport naar al onze cellen.

Maar onze darmen zijn niet enkel verantwoordelijk voor de vertering, ze vormen ook de eerste barrière van ons immuunsysteem. Om deze beide functies goed te kunnen vervullen, is een goede darmflora en de darmwand van cruciaal belang. Samen zijn zij verantwoordelijk voor 80% van ons immuunsysteem.

Als er iets mis is met de bacteriën en ons voedsel dus niet goed wordt afgebroken komen we voedingsstoffen tekort.

Wat er in onze darmen gebeurt is van grote invloed op onze hormonen.

Er is een rechtstreeks verband tussen onze darmflora en de productie van oestrogeen, progesteron, serotonine en dopamine.

Een goede darmflora helpt om overgangsklachten, symptomen van osteoporose en het risico op borstkanker te verminderen.

Onderzoeken hebben een 2de zenuwstelsel in onze buik ontdekt dat in verband staat met de hersenen.

Ons spijsverteringskanaal verzendt en ontvangt ontelbare prikkels en signalen.

Door je spijsvertering opnieuw optimaal te laten werken, breng je ook heel wat andere lichaamsfuncties in balans. Je kunt stress en angstgevoelens beter de baas , je slaapt beter, je huid ziet er stralender uit, je kan je beter concentreren …

Door jezelf te laten wennen aan nieuwe eetgewoonten, ontvangt je lichaam de juiste signalen en wordt het je vriend.

Vermoed wordt dat bijna al de ziektes ontstaan in onze darmen. Dus niet alleen diarree, obstipatie, winderigheid of darmontstekingen maar ook artritis, bep. vormen van kanker, botontkalking, depressies en alzheimer.

Heel wat redenen om goed zorg te dragen voor onze darmen.

Dit kan door ons voldoende te ontspannen en zo te zorgen dat stress beperkt blijft, dagelijks te bewegen en gezonde voeding uiteraard.

 

Hieronder geef ik je 10 voedingstips waar je darmen blij van worden

  1. Schrap snelle suikers uit je menu
  2. Eet gevarieerd
  3. Kies voor voeding met een grote voedingswaarde
  4. Eet vezelrijk
  5. Eet chlorofyl, dit wil zeggen, alles wat groen is. Hoe donkerder het blad, hoe beter
  6. Koester je maag
  7. Eet minder vaak, gun je lichaam rust tussen de maaltijden
  8. Fermenteer
  9. Zorg voor voldoende vocht
  10. Eet gezonde vetten

 

Heidi

 

 

 

 

 

 

 

 

         

Wil jij leren hoe je op een gezonde manier gewicht verliest?
Bel of mail dan nu!

0496 088 291

heidi@healthy-with-heidi.be

Afvallen met FUN kan!!
Copyright 2019 Powered by – Privacy Policy – Cookiebeleid