Help ! Hoe (on)gezond is brood nu eigenlijk ?

sep 28, 2019

 

Hoe zit het nu eigenlijk ? Mag brood nu wel of niet ?

En hoe zit het dan met aardappelen, en pasta, en rijst …

Ik begrijp de verwarring heel goed.

Nochtans is het antwoord heel eenvoudig.

Alles hangt af van de situatie en de persoon.

Als jij een gezond gewicht hebt, je goed voelt en voldoende beweegt dan kunnen die boterhammen, pasta of frietjes nu en dan absoluut géén kwaad. Als jij ervoor zorgt dat je voldoende gezonde nutriënten binnenkrijgt dan mag jij zonder schuldgevoel je pasta of rijstgerecht eten. Denk wel dat deze zetmeelrijke koolhydraten eigenlijk een aanvulling horen te zijn op je maaltijd en niet het hoofdbestanddeel.

Als jij op dit moment te zwaar bent en graag wil afvallen dan kan je deze koolhydraten een tijdje gewoon beter helemaal schrappen.

Het probleem van koolhydraten is dat het zorgt voor pieken in je bloedsuikerspiegel waardoor het voor jou heel moeilijk is om af te vallen. Zelfs wanneer je let op je calorie-inname. En dat is jammer natuurlijk en vooral frustrerend.

Als jij op een gezonde manier wil afvallen, zonder hongergevoel, dan is het heel belangrijk dat je kiest voor langzame koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten. Suiker liefst zoveel mogelijk bannen.

Ik weet dat dit voor velen een hele klus lijkt want die boterhammen in de ochtend en de brood lunches in je middagpauze die zitten er zo diep ingebakken. En de avond maaltijd  is bij de meesten nog altijd vergezeld van pasta, rijst of aardappelen. En het klopt, je moet even je knop omdraaien, even anders denken dan je gewoon bent maar onderstaande tips helpen je al een heel stuk op weg.

Wat zou een goede ontbijtkeuze zijn ?

Een ontbijt met havermout is een veel betere keuze dan tarwe. De reden is dat havermout veel minder bewerkt is waardoor het veel gemakkelijker in je lichaam wordt opgenomen. Havermout geeft ook niet zo’n pieken in je bloedsuikerspiegel waardoor je minder drang hebt om te gaan snacken.

Een portie bedraagt 30gr die je kookt in water of ongezoete amandelmelk of havermelk. Voeg hieraan enkele theelepels zaden of pitten toe vb.,  chia-zaad, gemalen lijnzaad of wat zonnebloempitten. Verder één stuk fruit en wat noten. Als laatste een goeie snuif kaneel omdat dit je vetverbranding stimuleert.   

In plaats van de broodjes lunch ’s middags ga jij voortaan kiezen voor een gezonde salade met hierin alles wat je lekker vindt. Ik denk dan als basis aan kipreepjes, feta kaas, tonijn,..

Hier voeg je worteltjes, komkommer, boontjes, tomaatjes, paprika, avocado, … whatever je lekker vindt aan toe.

Géén mayonaise liefst maar een gezonde dressing van olijfolie, balsamico azijn en wat peper en zout.

Je gaat zien dat door je brood te laten bij de lunch je minder last zal hebben van dipjes in de namiddag.

Een andere mogelijkheid als lunch is soep of een quiche zonder deeg.

Dit vraagt even doorbijten maar als jij je gezondheid wil verbeteren en wil afvallen dan zou ik een tijd geen brood meer eten.

Wat dan je avondmaal betreft, zorg je er best voor dat dit bestaat uit groenten en eiwitten. Voorbeeld, een stuk kip, vlees, vis, peulvruchten, eieren, zuivel in combinatie met verse groenten.

Als het de eerste keer is dat je je pasta of rijst schrapt bij je avondmaal doe dit dan niet te streng.

Laat je lichaam eraan wennen door je porties al te verminderen of in het begin om en om.

Eén dag wel nog een kleine hoeveelheid aardappelen, de dag erna weer zonder koolhydraten. Op de dagen dat je toch koolhydraten eet kies dan eens voor de zoete aardappel, quinoa of zilvervliesrijst.

Vooral in de avond heeft ons lichaam die extra koolhydraten niet meer nodig. Je zal merken dat dit even wennen is. Het kan goed zijn dat je de eerste dagen een licht hongergevoel ervaart. Dit is volkomen normaal, dit betekent dat je lichaam is overgeschakeld naar andere voeding en je lichaam bezig is met het verbranden van haar vetten. Eet daarom zeker voldoende bij je avondmaal om dit hongergevoel te vermijden.

Meer lekkere recept ideetjes vind je onder de noemer recepten op mijn website. 

Ik wens je veel succes !

PS : wil jij graag starten maar vind je het gewoon fijner in de motiverende sfeer van een leuke groep, schrijf je dan nu in en dan zien we elkaar snel ! 

     

     

     

     

     

     

     

             

    Wil jij leren hoe je op een gezonde manier gewicht verliest?
    Bel of mail dan nu!

    0496 088 291

    heidi@healthy-with-heidi.be

    Afvallen met FUN kan!!
    Copyright 2019 Powered by – Privacy Policy – Cookiebeleid