Happy brain = Happy life

nov 23, 2019

 Wie wil er elke dag compleet gelukkig zijn ?

Wie wil er veel energie ?

Wie wil er zo lang mogelijk jong uitzien ?

Als ik één van deze vragen stel in mijn groep sessies dan kijkt men in eerste instantie elkaar even vreemd aan.

Om dan allemaal volmondig “ natuurlijk wil ik dat “ te zeggen.

Mijn volgende vraag is dan ?

En wat doe je eraan ?

Weinig of niet genoeg is dan het antwoord.

Want     *  We bewegen te weinig

              *   We stressen te veel

              * We geven ons lichaam niet de juiste voeding

              * We ontspannen te weinig

 

Jammer, we WILLEN het allemaal en toch DOEN we er bitter weinig voor.

Zo werkt het natuurlijk niet.

Als jij JA zegt op de eerste 3 vragen dan moet je ook bereid zijn om hiervoor actie te ondernemen.

VERANDERING begint bij jezelf.

Jij moet jezelf graag genoeg zien en het niet gewoon willen, maar ECHT willen, en dan is alles mogelijk.

Ik geef toe, patronen doorbreken is moeilijk. Ons brein vindt verandering lastig. Ons brein kiest meestal voor het vertrouwde.

Maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is.

 

Onze hersencellen zijn dan wel niet groter dan en bloemkool maar ze zijn te belangrijk om géén rekening mee te houden.

Het is wetenschappelijk bewezen dat gelukshormonen zowel in onze hersenen als in onze darmflora worden aangemaakt

In de hersenen en darmen van mensen die gezond eten worden meer stofjes aangemaakt die zorgen voor blije gedachten, gevoelens van veiligheid en algemene tevredenheid.

 

Alles begint met je brein de juiste voeding te geven.

Als jij je brein blij maakt, dan wordt jijzelf ook blij.  En als jij gelukkig bent en je goed voelt in je vel dan ga jij automatisch goed voor jezelf zorgen. Dit uit zich dan vanzelf in kiezen voor gezonde voeding want jij weet dan dat dat de sleutel is tot je goed voelen.

En wanneer jij je goed voelt en gezond eet, dan is afslanken hier een automatisch gevolg van !

 

De belangrijkste brandstoffen voor onze hersenen zijn vetten en suikers.

Laat dit nu net de 2 dingen zijn die de meesten als eerste schrappen wanneer ze willen afslanken.

Heel veel vrouwen denken nog omgekeerd. Ik wil afvallen dus ik ga mijn vetten en suikers minderen. Als we dit te extreem aanpakken, zoals het bij vrouwen vaak gaat, nl. alles of niets, dan gaan we ons lichaam, maar ook ons brein te kort doen.

Onze hersenen voelen zich dan onveilig (klinkt gek maar is echt waar). Ze gaan zich dan veilig stellen door minder te gaan verbranden. Minder verbranden wil zeggen op termijn minder afvallen.

Een dieet gebaseerd op te weinig gezonde nutriënten gaat onze hersencellen sneller verouderen. Je kan dan wel even snel afvallen maar je komt  ook veel sneller in een verouderingsproces. Is dat die 4kg snel verliezen waard ?

 

Geloof me,

  • Het heeft géén zin om van vandaag op morgen helemaal te stoppen met snoepen.
  • Het heeft géén zin om elke dag te gaan bewegen als je dat niet graag doet
  • Het heeft géén zin om vanaf nu elke dag alleen nog rauwkost te gaan eten
  • Het heeft géén zin om vanaf vandaag ineens al je brood, aardappelen of rijst te gaan schrappen
  • ……………

En zo kan ik nog wel even doorgaan !

Het zijn die kleine stapjes die uiteindelijk het GROTE verschil maken!                                  

 

SUPER belangrijk is het constant houden van je bloedsuikerspiegel.

Dit doe je door zoveel mogelijk te kiezen voor trage koolhydraten, vetten en eiwitten.

 

Hier wordt je brein pas echt gelukkig van :

1. Groene (blad)groenten zoals spinazie, broccoli en boerenkool bevatten veel ijzer, foliumzuur en Vit. B6. Foliumzuur en Vit B6 helpen om tryptofaan wat er in bananen zit om te zetten in serotonine, het gelukshormoontje.

Hoeveel vrouwen eten géén bananen meer omdat ze denken dat ze hier dik van worden !!!

2. Een eitje, bron van choline, zorgt voor de ontwikkeling van de hersenen en lecithine, zorgt voor het transport van je vetten en heeft daarom een gunstig effect op je metabolisme.

3. Rauwe cacao

Pure chocolade bevat fenylethylamine, een stof die van nature in onze hersenen aanwezig is. Mensen die snel neerslachtig worden hebben hier soms een tekort aan.

4. Noten, zaden en pitten

Verlagen het risico op hart -en vaatziekten en bepaalde chronische ziekten. Bevatten veel gezonde vetten, eiwitten, vezels en vit. En mineralen zoals magnesium, calcium, kalium, zink, vit. E….

5. Granaatappel, bom van antioxidanten. Zij verlagen ons stress level. Onze hersenen reageren als eerste op stress, alles wat je kan doen om stress te verminderen is dus zeker aan te raden.

6. Vis, bevat veel onverzadigde vetten. Vooral omega 3 behoort tot de goede vetten die onze hersenen voeden. Dit zorgt voor een betere concentratie en omgaan met stress.

7. Eet zoveel mogelijk NIET bewerkt, puur voedsel.

Bewerkt voedsel zorgt voor een opgebrand gevoel.

8. 500gr groenten per dag is echt niet overdreven.

Maar niet alleen wat we eten is belangrijk,ook hoe we leven, tijd maken om ons te ontspannen en te bewegen hebben een invloed op ons brein.

Want hoe minder donkere gedachten en rust in je hoofd, hoe beter jij je ook lichamelijk voelt. Alles staat met elkaar in verbinding.

Het is bewezen dat je hersenen zich kunnen ontwikkelen als je mediteert. Hier  is dus niets zweverigs aan.

Kijk eens hoe je leven er nu uitziet ?

  • Waar krijg jij energie van ?
  • Hoe voel jij je ?
  • Waar zit jouw disbalans ? in een te drukke werk agenda of zijn jouw sociale verplichtingen zo groot waardoor het niet meer leuk is ?
  • Welke mensen in jouw omgeving zuigen jou leeg of geven je juist energie ? durf dit aan te pakken.

.

Uiteindelijk ben JIJ zelf de enige die het verschil kan maken en heeft het allemaal te maken met waar jij jouw focus legt.

Als jij gezond oud wil worden dan moet je daar NU al in investeren !!!

Dit kost dan nu even energie en doorzetting maar daarna wordt het een gewoonte voor de rest van je leven.

Oude patronen vervangen door nieuwe duurt doorgaans 3 weken tot een maand en daarna kan je spreken van een

ECHTE LIFE STYLE CHANGE !

liefs, 

Heidi

 

 

 

 

 

 

 

 

         

Wil jij leren hoe je op een gezonde manier gewicht verliest?
Bel of mail dan nu!

0496 088 291

heidi@healthy-with-heidi.be

Afvallen met FUN kan!!
Copyright 2019 Powered by – Privacy Policy – Cookiebeleid