Een fruitijsje maak je toch gewoon zelf !

aug 27, 2019

 

Heerlijk !

We worden de laatste week van zomervakantie nog getrakteerd op tropische temperaturen.

En daar horen natuurlijk ijsjes bij ter afkoeling.😜

Het spreekt voor zich dat een waterijsje een gezondere keuze is dan een roomijsje.

De reden hiervoor zijn de calorieën en de hoeveelheid verzadigde vetten.

Yoghurtijs bevat iets minder verzadigde vetten maar nog steeds teveel suiker.

Een yoghurt ijsje klinkt daardoor veel gezonder dan het in werkelijkheid is. 1 bolletje yoghurtijs bevat 3 klontjes suiker. Een soft ijsje zelfs 4 klontjes.

Waterijsjes zijn dan wel een heel stuk lager in calorieën maar bevatten toch nog steeds vrij veel suiker en veel fruit zit er natuurlijk niet in zo’n waterstokje.

 

Hieronder kom je te weten waarom we onze suiker inname en die van onze kinderen beter tot een minimum beperken.

Om te beginnen wil ik  duidelijk stellen dat er een verschil is in suiker.

De suiker uit fruit noemen we fructose. Dit is een natuurlijke suiker en vinden vooral in fruit. Deze bevat uiteraard ook gewoon calorieen en doet ook je bloedsuiker stijgen. Deze natuurlijke versie is uiteraard veel gezonder dan de bewerkte suiker.

De geraffineerde of bewerkte suiker is de ongezonde versie. Deze kan je echt beter vermijden want hij bevat niets aan voedingsstoffen. Deze suiker komt voor in snoepjes, gebak, fruit yoghurts, frisdranken, kant-en klaar maaltijden.

Beide suikers brengen dezelfde reactie teweeg in ons lichaam, met name dat ze onze bloedsuikerspiegel doen stijgen. Als reactie hierop zal onze alvleesklier insuline afscheiden, de suiker wordt alzo vervoerd naar al onze cellen die dit nodig hebben en het teveel aan suiker wordt opgeslagen onder de vorm van vet.

Op het moment dat we suiker eten, voelen we ons goed en vol energie, maar eens de suikerpiek voorbij is dan voelen we ons futloos. Ons lichaam heeft dan de drang naar meer suiker of meer eten vragen want het wil zich terug beter voelen.

En zo is de vicieuze cirkel rond en stevenen we dan af naar dan af naar suiker verslaafd.

Suiker helemaal bannen is geen goed idee want suiker is de enigste vorm van brandstof voor onze hersenen. Suiker mag maar doe het met mate en kies zoveel mogelijk voor natuurlijke suikers.

Welk is nu het effect van suiker op kinderen ?

Zoals je hierboven kan lezen volgt er na het eten van suiker een piek en daarna een daling. Wel het is op het moment van die daling, wanneer het kind zich futloos gaat voelen, kan het ook concentratie problemen kan ervaren. Een ontbijt met teveel suiker zoals cornflakes maakt dat na een tijdje onvermijdelijk die dip volgt.

Om dit te vermijden is starten met een goed ontbijt, ZONDER toegevoegde suikers,  een ideaal begin van de dag.

Suiker kan ook zorgen voor gedragsverandering. Kinderen hebben van nature al veel energie. Het eten van suiker zou dit nog verhogen. Het is dus aangeraden om snacks te geven die de bloedsuikerspiegel niet doet pieken waardoor het energieniveau van je kind stabiel blijft. In één van de volgende weken ga ik je zeker nog recepten bezorgen van gezonde snacks en koekjes die je zonder schuldgevoel aan je kind kan geven.

En, last but not least,  vroeg geleerd is oud gedaan, waarmee ik bedoel dat wanneer we onze kinderen nu al volop suiker laten eten,  ze die voorkeur voor zoet naar later toe maar  moeilijk afgeleerd krijgen. Suiker werkt nu éénmaal verslavend. De voedingsmiddelen industrie werkt hier maar al te gretig op in door aan bijna alles suiker toe te voegen. Zo houden zij de hand in ons eetgedrag.  Ook hierover ga ik in een later blog nog uitweiden.

 

Belangrijk is goede afspraken te maken met je kind en consequent te zijn in het toelaten van het eten geraffineerde suikers.

Genoeg gepraat nu over suiker, ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken dat suiker zeker mag EN nodig is maar zoveel mogelijk in zijn natuurlijke versie.

 

Dus hier jouw recept voor een VOLLEDIG NATUURLIJK AARDBEIEN IJSJE. ( alvast geproefd en goedkeurd door mijn meiden )

  1. Pureer met een staafmixer 400 gr. aardbeitjes en meng ze met het sap van een halve limoen en 2 thee lepels honing.
  2. Giet het mengsel in de ijsvormpjes en laat gedurende een nacht in de vriezer opstijven.

 

Makkelijker kan bijna niet, toch ? 😉

 

Smakelijk en tot snel !

 

Wil jij leren hoe je op een gezonde manier gewicht verliest?
Bel of mail dan nu!

0496 088 291

heidi@healthy-with-heidi.be

Afvallen met FUN kan!!

Copyright 2019 Powered by – Privacy Policy – Cookiebeleid